G-K566N94YEK Pertahankan nilai-nilai teras negara - Wira Perkasa.

Pertahankan nilai-nilai teras negara - Wira Perkasa.

Asskum rakan2 Yg saya hormati.

Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) adalah pertubuhan bukan kerajaan yang wujud di atas prinsip undang-undang negara. Perjuangannya bermatlamat mempertahankan peruntukan strategik dalam Perlembagaan Persekutuan dan nilai-nilai teras yang menjadi paksi keselamatan negara.
Perkasa mempertahankan peruntukan strategik mengenai Islam, institusi Yang di-Pertuan Agong, Melayu, Bumiputera, Bahasa Melayu, serta hak-hak istimewa Melayu dan Bumiputera dalam Perlembagaan Persekutuan.

Organisasi ini juga mempertahankan nilai-nilai teras yang wajar dipelihara dan dilindungi menerusi kekukuhan konsep keselamatan negara dan penguatkuasaan undang-undang yang merujuk kepada keselamatan negara.

Perkasa memilih matlamat ini kerana perjuangan mendaulatkan Perlembagaan Persekutuan dan memelihara keselamatan negara adalah memfokus kepada survival, kelangsungan, dan hidup-matinya umat Islam, Melayu dan Bumiputera di Malaysia yang majmuk. .

Aspirasi ini diperjuangkan kerana sejak dekad akhir abad ke-20, beberapa negara telah jadi huru-hara, hancur-lebur, kucar-kacir dan kacau-bilau, akibat konflik, persengketaan, atau perbalahan berpunca daripada perpecahan rakyat jelata pelbagai keturunan, agama, dan sosio-budaya.

Di Eropah, Yugoslavia berpecah-belah akibat perbalahan politik atau konflik kepentingan, serta perbalahan kaum atau konflik nilai, hingga menyebabkan peperangan, pembersihan etnik, dan pembunuhan beramai-ramai, yang membabitkan umat Islam.

Di Afrika, Rwanda dan Somalia mengalami konflik nilai dan konflik kepentingan yang menyebabkan berjuta-juta orang terkorban, dan berpuluh juta lagi menjadi manusia terpinggir, berpindah-randah, berhijrah tanpa destinasi, dan mengalami kesengsaraan hidup yang panjang.

Perkembangan ini relevan dihuraikan kerana pelbagai perkembangan sosio-politik dan ekonomi di Malaysia mutakhir ini juga boleh berakhir dengan konflik nilai atau konflik kepentingan, jika tidak ada pihak memantau tanda-tanda kedatangannya, dan jika pemerintah tidak bertindak tegas dan proaktif untuk menghalangnya menjadi realiti yang parah.

Tanda-tanda awal kemungkinan meletusnya konflik nilai atau konflik kepentingan di Malaysia mutakhir ini sedang dirasai. Ia seolah-olah mengancam dan menggugat survival Islam, kelangsungan Melayu dan hidup-matinya Bumiputera.

Perkasa prihatin terhadap perkembangan ini kerana Islam, Melayu dan Bumiputera adalah entiti strategik yang menjadi faktor utama kepada kenegaraan dan kewarganegaraan Malaysia moden.

Ketiga-tiga entiti ini merasa terancam dan tergugat kerana segolongan anasir bukan Melayu, bukan Islam, dan bukan Bumiputera, nampaknya sedang memperkukuhkan identiti mereka menerusi pendekatan di luar kerangka Perlembagaan Persekutuan.

Tindakan ini membimbangkan umat Islam, Melayu, dan Bumiputera kerana ia seolah-olah merupakan satu pembaharuan semangat kepada perjuangan Malaysian Malaysia di tahun-tahun 1960-an, walaupun Malaysia sedang menyatupadukan rakyatnya menerusi konsep 1Malaysia.

Oleh itu, tidak salah untuk ditafsirkan bahawa perkembangan di Malaysia hari ini seolah-olah serupa dengan perkembangan sosio-politik dan ekonomi yang mengiringi tercetusnya tragedi 13 Mei 1969.

Pada ketika itu, kerajaan gagal menangani masalah ekonomi, sosio-budaya dan politik Malaysia yang majmuk.

Menurut maklumat yang saya terima, pada ketika itu terdapat elemen-elemen anti-nasional, termasuk segelintir pemimpin utama parti-parti politik pembangkang, turut hadir di upacara membakar Jalur Gemilang dan Perlembagaan Persekutuan.

Tindakan tersebut adalah biadab, kurang ajar, menghina negara, dan tidak boleh dimaafkan. Malangnya, beberapa aktor politik yang terlibat masih lagi hidup dan aktif hingga sekarang.

Mereka memperjuangkan konsep Malaysian Malaysia menerusi jalan yang terang atau samar-samar. Kini mereka mengubah strategi dengan memperkenalkan dasar Middle Malaysia.

Mereka juga memutar-belitkan Konsep 1Malaysia, kononnya sebagai dasar hak sama rata bagi semua bangsa yang menyerupai konsep Malaysian Malaysia.

Mungkin ramai di antara kita tidak mengetahui sejarah dan matlamat konsep Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh sekumpulan pemimpin politik etnik Cina di negara ini sejak tahun 1964.

Sewaktu Singapura berada dalam Malaysia, konsep ini diperjuangkan oleh Lee Kuan Yew dan PAP. Setelah Singapura terkeluar dari Malaysia, ia diperjuangkan oleh DAP.

Konsep ini mempertikaikan Perlembagaan Persekutuan, dan hampir serupa dengan konsep Malayan Union yang diperkenalkan oleh penjajah British pada tahun 1946.

Konsep Malaysian Malaysia diperjuangkan oleh sekelompok wargenegara keturunan Cina di era merdeka. Konsep Malayan Union diperjuangkan oleh imperialis Inggeris di era penjajahan.

Kedua-dua konsep ini menjadikan umat Islam, orang Melayu, dan Bumiputera sebagai sasarannya. Kedua-duanya juga mempertikaikan Agama Islam, Bahasa Melayu, Raja-Raja Melayu, dan lain-lain aspek sosio-ekonomi serta nilai dan budaya Melayu.

Konsep Malaysian bersifat provokatif kepada umat Islam, Melayu dan Bumiputera. Ia pernah menjadi satu daripada faktor yang mendorong tercetusnya konflik 13 Mei 1969.

Oleh itu, jelaslah bahawa konsep Malaysian Malaysia boleh mencetuskan kemarahan umat Islam, Melayu dan Bumiputera, sama seperti kemarahan mereka sewaktu menentang konsep Malayan Union pada tahun 1946.

Intipati konsep Malaysian Malaysia tidak pernah didokumenkan. Tetapi, kenyataan-kenyataan berikut menjelaskan apakah maksud dan matlamat konsep ini.

Ghazali Ismail, bekas Pegawai PAP Singapura dalam bukunya terbitan 1990 menyatakan, Malaysian Malaysia adalah konsep kesamarataan seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, budaya dan agama, supaya mereka berhak memperolehi layanan yang sama, menuntut hak yang sama, dan menikmati apa jua keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu.

Tan Sri Syed Jaffar Albar, Ketua Penerangan UMNO menjelaskan dalam Utusan Melayu 2 Julai 1965, Malaysian Malaysia adalah konsep bertujuan merampas keistimewaan Melayu dan menghapuskan Raja-Raja Melayu, Agama Islam dan Bahasa Melayu.

Tun Tan Siew Sin, Presiden MCA menegaskan dalam Utusan Melayu 6 Julai 965, Malaysian Malaysia adalah konsep bertujuan menimbulkan kacau-bilau, pecah-belah dan menghancurkan Malaysia.

Ong Eng Guan, Pengerusi Parti Demokratik Bersatu Singapura dilaporkan oleh Utusan Melayu 10 Julai 1965, sebagai berkata bahawa Malaysian Malaysia adalah konsep untuk memecah-belahkan perpaduan di antara bangsa di Malaysia.

Lidah Pengarang, Utusan Melayu, 16 Julai 1965, menyatakan bahawa Malaysian Malaysia adalah konsep perjuangan menentang kedaulatan Raja-Raja Melayu, hak-hak keistimewaan Melayu, Agama Islam sebagai Agama Rasmi, dan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.

Majalah Dewan Masyarakat, Februari 1975, menegaskan bahawa Malaysian Malaysia adalah konsep di mana negara dan negeri tidak diidentitikan dengan keutamaan dan faedah-faedah satu komuniti atau bangsa sahaja.

Ciri-ciri konsep seperti ini mengandungi elemen-elemen risiko kepada keselamatan negara, keselamatan politik, keselamatan masyarakat, dan keselamatan identiti umat Islam, Melayu dan Bumiputera.

Konsep ini juga mengandungi elemen-elemen ancaman yang boleh mencetuskan konflik etnik. Oleh sebab itulah akhbar Utusan Melayu 10 Julai 1965, melaporkan bahawa konsep Malaysian Malaysia adalah bertujuan memecah-belahkan perpaduan di antara kaum di Malaysia.

Konsep Malaysian Malaysia yang dicetuskan oleh Lee Kuan Yew, sepatutnya sudah terkubur setelah Singapura disingkirkan daripada Malaysia pada 8 Ogos 1965.

Ironinya, konsep ini terus menjadi duri dalam daging kepada politik dan perpaduan kaum di Malaysia hingga sekarang kerana ia terus diperjuangkan oleh DAP yang diwujudkan pada 1956, untuk menegakkan konsep Malaysian Malaysia.

Oleh itu, kita perlu insaf, sensitif dan tegas dalam menentang perebakan konsep Malaysian Malaysia kerana sasaran utamanya adalah umat Islam, Melayu dan Bumiputera terutama sekali mengenai keistimewaan mereka yang terkandung dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimanapun, adalah menggembirakan bila tindakan DAP memperjuangkan konsep Malaysian Malaysia turut disanggah oleh segolongan pemimpin bukan Melayu di negara ini.

Utusan Melayu, 8 Julai 1965, menyatakan, Tun Tan Siew Sin pernah mengingatkan etnik Cina tentang bahaya perjuangan Malaysian Malaysia terhadap keharmonian kaum di Malaysia.

Beliau juga mengingatkan etnik Cina supaya berhati-hati terhadap tindak-tanduk segolongan orang yang berpura-pura menjadi juara orang Cina dengan menyuarakan tentangannya terhadap hak-hak istimewa orang Melayu.

Berita Harian, 16 April 1965, memetik Khaw Kai Boh membidas perjuangan Malaysian Malaysia oleh DAP kerana sikap anti-Melayu itu merosakkan kepentingan seluruh etnik Cina di masa depan

Berita Harian, 15 November 1982, menegaskan, Lee San Choon mengkritik DAP kerana cuba mewujudkan perpecahan dan suasana yang tidak harmoni di antara etnik di Malaysia menerusi perisytiharan yang menentang dasar kerakyatan, kebudayaan dan bahasa Malaysia.

( sambungan dlm masa terdekat ....renung2kan)

Teruskan Gelombang Laungan Semangat Penyatuan Pribumi Negara
Arman Azha Hj Abu Hanifah
Ketua Wira Perkasa Msia

(Artikel ini akan disambung esok. Ia merupakan sebahagian daripada ucapan Datuk Ibrahim Ali, Presiden Pribumi Perkasa Malaysia di Perhimpunan Kebangkitan Perpaduan Melayu sempena Mesyuarat Agung PERKASA Kali Pertama pada 27 Mac 2010)

0 Ulasan