G-K566N94YEK INI CERITA AKU - PART 2

INI CERITA AKU - PART 2






EBOOK: TEORI MONOLOG

AGAK BERANI

Ketika usia aku dalam darjah 1, aku menjadi semakin berani… Mungkin kerana kesan daripada peristiwa aku dipukul dan didera selama dua tahun di Keramat menyebabkan aku tidak beberapa takut dengan rakan sebaya.

Aku pernah dengan sengaja menghiris pisau ke tangan kawan aku hanya kerana beliau buat aku marah. Aku lupa la namanya sekarang. Tapi iras wajahnya masih aku ingat sampai ke hari ini.

Aku juga pernah mencabar dan berlawan cah keting dengan murid darjah 6, biarpun aku masih darjah satu. Aku sering dicabar oleh kawan-kawan aku kerana aku bersaiz besar. Hampir sama dengan budak darjah 6 terse￾but. Tapi seingat aku, budak darjah 6 itu cabut lari tinggalkan aku setelah kedua-duanya tak tertahan menahan sakit di kaki setelah berlawan cah keting.

Aku juga pernah mencakar persis cakaran sang harimau sehingga mengoyakkan baju T-shirt jiran cina aku yang berumur 13 ta￾hun hanya kerana beliau mengganggu buli adik sepupu aku yang aku panggil OJ. Seingat aku ketika itu aku masih di dalam darjah tiga.

Agak mengejutkan sifat baran aku yang ti￾ba-tiba muncul walaupun sebenarnya aku ini seorang yang penakut dan naif/nerd. 

Bila bertanya kepada orang tua aku, rupa￾nya aku terikut kepada perangai ibu aku, suka simpan dalam hati kemudian bila marah sangat barulah meletup.

Ketika aku darjah dua pula, tak banyak yang aku ingat. Apa yang pasti, pre￾tasi aku dalam pelajaran semakin meningkat. Aku masuk kelas 2K iaitu kelas pertengahan daripada 5 kelas.

Ketika aku darjah dua jugalah, Input-Input Agama Islam semakin meresap ke dalam minda aku secara tertib mengikut silibus yang telah dicorakan oleh Kerajaan Malaysia ketika itu. Aku semakin pandai baca Jawi dan mem￾baca Al-Quran.

Tambahan pula aku memang sedang belajar mengaji dengan jiran tetangga yang dikenali sebagai Makcik Salmah yang tinggal di Taman Ehsan.

Aku masih seorang budak naif yang penakut dan penuh dengan kekeliruan akan apa yang terjadi dalam kehidupan seharian aku.

Aku mula jadi seorang yang banyak berfikir dan banyak bertanya... 

KISAH PENUH DI SINI...

0 Ulasan