G-K566N94YEK INI CERITA AKU - PART 8

INI CERITA AKU - PART 8


EBOOK: TEORI MONOLOG

TEGURAN DAN PERUBAHAN

Bila dikenangkan ia memang mena￾kutkan. Bayangkan jika nyawa aku dicabut ketika itu. Aku tak mampu nak bayangkan. 

Aku sangat amat bersyukur dan berterima kasih kera￾na masih bernafas untuk menikmati kehidupan dalam jalan yang benar dan lurus.

Aku tak tahu ke mana nak melang￾kah lagi. Ke kiri atau ke kanan? Ke depan atau mengundur diri ke be￾lakang? Aku tak berani membuat keputusan. Aku biarkan diri aku ter￾pacak mati di mana aku berhenti. 

Namun ada sesuatu yang mengubah corak kehidupan aku. Signal untuk aku berubah hadir pada tahun 2003. 

Aku ditegur dan diuji oleh Tuhan. Aku ditimpa penyakit batu karang yang kronik. Sangat amat sakit. Sakitnya sangat kuat, menyamai sakit hendak bersalin.

Pernah beberapa pesakit batu karang wanita yang aku pernah berbual semasa di hospital mengenai batu karang. 

Mereka mengakui bahawa sakit penyakit ini hampir menyamai sakit bersalin. Ini turut diakui oleh ibu aku sendiri.

Ibu aku juga seorang pesakit batu karang dan kebetulan juga bapa aku juga sebegitu. Kalian bayangkan setiap kali batu karang aku nak keluar dari saluran kencing, sakitnya ialah menyamai sakit beranak.

Aku dah tak boleh buat apa-apa lagi. Batu karang sudah memenuhi seluruh buah pinggang aku sebelah kiri. 

Dan sebahagian kecil ada di buah pinggang aku sebelah kanan. Nasib baik tidak ada batu di hempedu hati, kalau tidak lagi parah.

Setelah beberapa bulan lamanya aku menunggu, akhirnya aku menjalani pembedahan untuk mengeluarkan batu karang aku itu. 

Ia merupakan pros￾es yang menyeksakan. Manakutkan dan amat sangat tidak selesa.

Ia berulang lagi apabila buah pinggang sebelah kanan aku pula membengkak kerana batu karang tersumbat di dalam saluran air kecing pada tahun yang sama. 

KISAH PENUH DI SINI...

0 Ulasan